Produkce
- Práce vedoucího výroby (produkčního)
- Příprava rozpočtu
- ROZPOČET - výroba české verze DABING
- Natáčecí plán
Práce vedoucího výroby (produkčního)
Vedoucí výroby organizačně a hospodářsky řídí a zabezpečuje celý průběh natáčení. Organizuje studijní promítání filmu a zajišťuje režisérovi, kterému absolutně důvěřuje, všechny podklady k jeho práci. Režisér je největší partner produkčního. Produkční dále vypracovává rozpočet. Při natáčení zajišťuje herce, uzavírá s nimi smlouvy a určuje jejich nasazení podle denního plánu, který sestavuje spolu s režisérem. Podle tohoto plánu připravuje vedoucí výroby-produkční dispozice na jednotlivá natáčení, dny a hodiny - tzv. frekvence.
Produkční si ovšem musí zachovat kontrolu nad celým procesem. Čím méně je souhra s režisérem, překladatelem, úpravcem a jinými dokonalá, tím více musí produkční do celého procesu zasahovat.
V dispozicích na jednotlivé dny jsou uvedena čísla scén, které musí být natočeny a nástupy herců, kteří jsou obsazeni. Frekvence je časová jednotka, která má dvě hodiny čistého natáčecího času. Každý herec má podle svých kvalit a zařazení za tuto časovou jednotku stanoven honorář. Podle počtu frekvencí je potom určen celkový honorář herce. Vzhledem k tomu, že natáčení dabingu je náročné na nervový systém a na soustředění všech pracovníků, obsahuje jeden natáčecí den maximálně čtyři frekvence.
Jakmile režisér provede výběr herců, předloží vedoucí výroby na poradě s vedením studia požadavky, které vyplynuly z plánu, předběžného rozpočtu a návrhu obsazení. Oznámí počet frekvencí, potřebných k natočení dialogů. Zvukový mistr oznámí počet frekvencí, které bude potřebovat k natočení chybějících ruchů a sborů. Po schválení předběžného rozpočtu a návrhu obsazení dostane vedoucí výroby potřebné výrobní časy ve studiu k natočení dialogů, ruchů a sborů. Zároveň jsou určeny termíny, do kdy musí být skončeno natáčení, kdy má být film smíchán a případně do kdy má být odevzdán zvukově smíchaný laboratořím.
Příprava rozpočtu
Co musí každý produkční při přípravě rozpočtu vědět, je počet herců, který bude k dabingu vyžadovat. Proto režisér na základě překladu vypracuje tabulku: na levé straně jsou uvedeny jednotlivé role, na horní ose jsou pak uvedeny stránky překladu.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Clay | 1 | 2 | 3 | 4 | 7 | 8 | 9 | 10 | ||
Sean | 1 | 2 | 3 | 4 | 7 | 8 | 9 | 10 | ||
Ned | 1 | 2 | 4 | 5 | 6 | 8 | 9 | 10 | ||
Leland | 1 | 2 | 4 | 5 | ||||||
William | 2 | 3 | 7 | |||||||
Alice | 5 | 6 | 9 | 10 | ||||||
muž | 7 |
Na základě této tabulky produkční zjistí, jak často se každá role ve filmu objevuje: nejvíce zaplněná okénka představují hlavní role. Navíc z této tabulky produkční zjistí, které menší role se ve filmu nikdy nesetkají: to mu umožňuje obsadit více rolí stejnému herci.
Položky ke stanovení rozpočtu
- Štáb
- překlad
- úprava dialogů
- režie
- zvukový mistr
- produkce
- Výroba pracovních kazet
- kontrol. pole
- natáčení (hodina)
- mixáž (hodina)
- doplnění mezinárodních pasů
- vpis do vysílací kopie
- přepis scénáře
- spotřeba materiálu
- Účinkující
- 20 herců
- hlavní role
- vedlejší role
- dětské role
- Ostatní náklady
- doprava a spoje
- pronájem techniky
- opotřebení mg. materiálu
Rozlišení honorářů pro herce se přitom provádí na základě doporučení režiséra. V úvahu se bere:
- kvalita dabéra
- náročnost a rozsah výkonu
- čas strávený ve studiu
V praxi to znamená, že honorář špičkového dabéra za hlavní roli dosahuje trojnásobku honoráře epizodisty.
Položka pronájem techniky v ostatních nákladech v sobě skrývá, že nosiče Hi-8 a U-matic mají pouze určitou životnost - proto se musí účtovat na speciální položku.
ROZPOČET - výroba české verze DABING
Název pořadu: | "LETKA ČERNÝCH OVCÍ" | Originál: | "BAA BAA BLACK SHEEP" |
Číslo pořadu: | 96/616/647768 | Dodání české verze: | |
Stopáž: | 48 min. | ||
HONORÁŘE: překlad: úprava dialogů: režie: zvukový mistr: produkce: |
Alena NAVRÁTILOVÁ Antonín NAVRÁTIL Jaroslav NOVÁK Filip SMOLA |
8.000,- 2.400,- 2.100,- 2.000,- 1.500,- |
Poznámky: Celkový rozpočet bude násobkem skutečného počtu dílů (35 dílů) a tohoto rozpočtu na jeden díl. |
ÚČINKUJÍCÍ: hlavní role: ostatní: dětské role: celkem: |
lx hl. role á 2.000,- 7x á 1.300,- 3x á 1.000,- 5x á 800,- |
18.100,- 2.000,- 9.100,- 3.000,- 4.000,- | |
ZVUKOVÁ TECHNIKA: přepis: formát: hodin: celkem: |
BTC - U-matic - VHS Hi-8 - DAT |
800,- | |
DABING: hodin: mix hod.: |
6 hodin á 850,- 3 hodiny á 850,- |
7.650,- 5.100,- 2.550,- |
střih hod.: titulky: |
OSTATNÍ NÁKLADY: přepis a rozmnož.: doprava a spoje: pronájem techniky: opotřebení mg.materiálu: AGENTURNÍ PŘIRÁŽKA: |
Hi-8, U-matic |
3.400,- 1.000,- 200,- 2.200,- |
|
Celkem bez DPH: | |||
CELKEM: | 37.950,- | ||
Předkládá: | Schválil: |
Natáčecí plán
Natáčecí plán - 22 min. - eps. 511-518, 521, 522
Po 28.6. | 08.00 | Miroslav Hanuš | vše |
16.00 | Miroslava Pleštilová | eps. 511-513 | |
Út 29.6. | 08.30 | Ivan Trojan | vše |
15.30 | Petr Rychlý | eps. 511-515 | |
St 30.6. | 08.00 | Petr Rychlý | eps. 516-518,521,522 |
16.00 | Miroslava Pleštilová | eps. 514-518 | |
Čt 1.7. | 08.00 | Daniela Hlaváčová | eps. 511,518,521 |
Bohuslav Kalva | |||
08.30 | Vl.Fišer | eps. 517 | |
Miriam Kantorková | eps. 517 | ||
09.00 | Helena Brabcová | eps. 511 (Blondýnka) | |
eps. 514 (Barbora) | |||
Stanislav Fišer | eps. 511, 514, 515 (kněz, muž, majitel) | ||
09.45 | Jana Mařasová | eps. 512, 522 (Jane, Rachel) | |
Ladislav Novák | eps. 512 (Tony) | ||
10.00 | Gabriela Osvaldová | eps. 522, 518 (Carol, Toby) | |
Simona Postlerová | eps. 522, 518, 213, 515 (Jaen, Robin, Coleen) | ||
10.30 | Klára Sedláčková | eps. 513 (Diane) | |
10.45 | Soňa Dvořáková | eps. 515, 521 (Audrey, Tina) | |
11.00 | Luděk Čtvrtlík | eps. 521, 516 (Lippman) | |
11.15 | Hana Ševčíková | eps. 516, 517 (Tommy, Meryl) | |
Dana Sedláková | eps. 516 (Daphne) | ||
Lumír Olšovský | eps. 516, 517, 511 (Thodle, Gray, muž) | ||
12.30 | Jiří Knot | eps. 511 (Newman) | |
13.00 | I.Novák, Zd.Hess, T. Karger, J. Vlach., R. Hermanová, M. Maděrič, R. Řandová, M. Schulerová | ||
15.00 | Petr Haničinec | eps. 513 (Jurij) |